Tělesná výchova pro 4. třídu
Co budeme umět na konci školního roku?
Upozornění
Učební osnovy tělesné výchovy pro první stupeň jsou rozděleny do dvou bloků: osnovy pro 1.-2. třídu a pro 3.-5. třídu. Učitel podle svého uvážení rozděluje učivo do jednotlivých ročníků. Z tohoto důvodu učební osnovy pro třetí, čtvrtou a pátou třídu jsou shodné.Poznatky z TV a sportu, komunikace, organizace, hygiena a bezpečnost v TV a sportu
- Vědět, že vhodný pohyb pomáhá ke zdravému růstu, rozvoji srdce, kostí, svalů, plic aj.
- Uvědomovat si různé funkce pohybu a využívat je za pomoci učitele a rodičů v denním režimu.
- Vědět, že bysme se měli aktivně pohybovat minimálně 2 hod. denně a snažit se o to (částečně samostatně).
- Umět zaznamenat základní údaje o pohyb. výkonech a rozumět jim.
- Znát zásady fair play chování i chování v přírodě a snažit se je naplňovat (za pomoci učitele).
- Umět ošetřit i větší poranění a přivolat lékaře.
- Vědět, kde je možné získat informace o TV a sportu.
Náplň vyučování
význam sledování základních tělesných parametrů pro zdraví i pohybovou činnost
význam přípravy organismu před cvičením
vhodné a nevhodné prostředí pro TV a sport, vhodné a nevhodné pohybové činnosti
základní pojmy (terminologie) spojené s novými pohybovými činnostmi a prostředím
osobní hygiena při různých pohybových aktivitách
bezpečný pohyb a chování i v méně známých prostorech (baz.), jednání fair play
základní zdroje informací o TV a sportu (časopisy, knihy, televize, rozhlas aj.)
škodlivý vliv kouření, pití alkoholu a požívání drog na zdraví a pohybovou výkonnost
Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičení
- Znát základní nevhodné činnosti, které ohrožují jeho zdraví.
- Znát základní způsoby rozvoje kondičních a koordinačních předpokladů a snažit se o zvyšování jejich úrovně (s pomocí učitele, rodičů i samostatně).
- Znát několik základních cviků z každé osvojované oblasti a umět je s pomocí učitele seřadit do ucelené sestavy.
- Prožívat cvičení a soustředit se na správné a přesné provedení pohybu.
- Tvořivě zacházet s pohybovými dovednostmi a vytvářet vlastní pohybové představy.
Náplň vyučování
základní význam jednotlivých druhů cvičení a jejich použití v denním režimu
správné držení těla při práci vsedě, vstoje, při zvedání břemen atd.
význam soustředění při cvičení, prožívání cviků
příprava organismu pro různé pohybové činnosti (samostatně s pomocí učitele)
konkrétní účinky jednotlivých druhů cvičení
základní technika jednotlivých cviků
způsoby rozvoje kondičních a koordinačních předpokladů
podstata únavy, jednostranné zátěže a svalové nerovnováhy
vhodné podmínky pro jednotlivé druhy cvičení (ve škole, doma)
základní způsoby kontroly jednotlivých cvičení (zrcadlo, spolužák, pocity atd.)
V návaznosti na vědomosti a dovednosti osvojené v jiných předmětech
protahovací a napínací (strečinková) cvičení (volená podle účelu následné nebo předchozí činnosti a pohybové úrovně žáků)
rychlostně silová cvičení (prováděná v režimu převažujícího neoxidativního alaktátového metabolického krytí) po dobu 5 – 15 minut s maximální intenzitou s intervaly odpočinku kolem 2 minut
vytrvalostní cvičení (prováděná v režimu převažujícího oxidativního metabolického krytí) po dobu nad 10 – 15 minut mírnou intenzitou
cvičení pro rozvoj kloubní pohyblivosti (flexibility) a pohybové obratnosti
cvičení dechová
cvičení kompenzační (po statické práci vsedě, vstoje a po jiné jednostranné zátěži)
cvičení pro správné držení těla v různých polohách (pracovních a cvičebních)
cvičení vyrovnávací – korektivní (podle úrovně oslabení nebo ohrožení jednotlivých žáků)
psychomotorická cvičení
cvičení motivační, tvořivá, dobrodružná, napodobivá aj.
náměty pro cvičení v jiných předmětech (obsah, možný hudební doprovod se mění podle věku žáků)
cvičení pro přípravu organismu před různými druhy pohybových činností
cvičení pro „každý den“ (podle věku žáků)
Gymnastika
- Zvládat základní pojmy aktivně.
- Umět poskytnout základní dopomoc a záchranu při cvičení.
- Vědět, že gymnastika je založena na přesném provádění pohybů a snažit se o to.
- Umět kotoul vřed, vzad a stoj na rukou (s dopomocí) i ve vazbách.
- Umět roznožku a skrčku přes nářadí odpovídající výšky.
Náplň vyučování
základní záchrana a dopomoc při gymnastickém cvičení
průpravná cvičení pro ovlivňování, pohyblivosti, obratnosti, síly, rychlosti a koordinace pohybů atd. (s širším spektrem náčiní)
Akrobacie
kotoul vpřed a jeho modifikace
kotoul vzad a jeho modifikace
průpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukou
stoj na rukou (s dopomocí)
akrobatické kombinace
Přeskok
průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z můstku
přeskok 2 – 4 dílů bedny odrazem z trampolínky
roznožka přes kozu našíř odrazem z můstku, trampolínky
skrčka přes kozu (bednu) našíř odrazem z můstku, trampolínky
Hrazda
shyb stojmo – odrazem přešvih do vzporu vzadu stojmo – stoj
shyb stojmo – přešvihy do svisu střemhlav (svisu závěsem levou – pravou v podkolení) a zpět do stoje
ze svisu stojmo – náskok do vzporu – sešin
kombinace cviků
Kladinka
chůze bez dopomoci
Rytmické a kondiční gymnastické činnosti s hudbou, tanec
- Vědět, že cvičení s hudbou má své zdravotní a relaxační účinky na organismus.
- Znát názvy některých základních lidových a umělých tanců, pojmenovat osvojované činnosti i cvičební náčiní.
- Snažit se samostatně o estetické držení těla.
- Umět poznat hezký a nezvládnutý pohyb.
- Pohybem vyjadřovat výrazně rytmický a melodický doprovod.
- Nestydět se při tanci se žákem opačného pohlaví.
- Umět několik lidových tanců, valčíkový a polkový krok.
Náplň vyučování
základní hudebně pohybové vztahy (rytmus, tempo, takt, melodie)
držení partnerů při různých tancích
vzájemné chování při tanci
základy estetického pohybu těla a jeho částí v různých polohách
změny poloh, obměny tempa a rytmu
základy cvičení s náčiním (šátek, míč aj.) při hudebním nebo rytmickém doprovodu
základní taneční krok 2/4, 3/4
základní tance založené na kroku poskočném, přísunném, přeměnném
Atletika
- Chápat význam vytrvalostního běhu pro rozvoj zdatnosti a snažit se ho spontánně i uvědoměle řadit do pohybového režimu (s pomocí uč. a rodičů).
- Znát aktivně základní osvojované pojmy.
- Umět změřit a zapsat výkony v osvojovaných disciplínách.
- Zvládat základní techniku skoku do výšky.
- Umět upravit doskočiště, připravit start běhu (čára, bloky) a vydat povely pro start.
Náplň vyučování
základy techniky běhů, skoků a hodů
startovní povely
základní způsoby měření a zaznamenávání výkonů
průpravná cvičení pro jednotlivé atletické činnosti
Běh
běžecká abeceda
rychlý běh do 60 m
vytrvalý běh do 1000 m na dráze (technika běhu)
běh v terénu až do 15 minut
nízký start (na povel) i z bloků, polovysoký start
Skok
skok do dálky z rozběhu – postupně odraz z břevna (5 až 7 dvojkroků)
skok do výšky (skrčný, střižný) z krátkého rozběhu
rozměření rozběhu
Hod
hod míčkem z rozběhu
spojení rozběhu s odhodem
Pohybové hry a netradiční pohybové činnosti
- Chápat, že jsou pohybové hry s různým zaměřením a účelem.
- Znát minimálně 10 – 20 různých pohybových her a vědět, jaké je jejich zaměření.
- Samostatně vytvářet pohybové hry, hledat varianty známých her.
- Pohybově vyjádřit předmět, bytost, zvíře, tvar, náladu.
- Umět si pro pohybovou hru vytvořit nové náčiní (samostatně nebo s pomocí rodiny, učitele).
Náplň vyučování
variace her jednoho druhu
využití přírodního prostředí pro pohybové hry
využití netradičního náčiní a náměty na přípravu vlastního náčiní
pohybové hry pro osvojování různých způsobů lokomoce
pohybové hry pro manipulaci s různým náčiním (podle vyspělosti žáků)
pohybové hry pro ovlivňování kondičních a koordinačních předpokladů – bioenergetické kapacity organizmu
pohybové hry pro zdokonalování nových pohybových dovedností (jako součást jednotlivých témat)
pohybové hry soutěživé a bojové (podle vyspělosti žáků)
pohybové hry pro rozvoj pohybové představivosti a tvořivosti (na základě pohádek, vyprávění, pojmů, pocitů, představ)
pohybové hry kontaktní (pro prociťování vzájemné energie, blízkosti)
pohybové hry se specifickým účinkem (vyrovnávacím, relaxačním, motivačním aj.)
Sportovní hry
- Uvědomovat si význam sportovních her pro dovedností a herního myšlení (tvořivosti).
- Znát základní pojmy osvojovaných činností.
- Zvládat konkrétní hry se zjednodušenými pravidly a využívat je (samostatně nebo za pomoci učitele).
- Zaznamenat výsledek a pomáhat při rozhodování.
- Zvládat elementární herní činnosti jednotlivce a využít je v základních kombinacích i v utkání podle zjednodušených pravidel.
- Chápat základní role a hráčské funkce v družstvu a dodržovat je v utkání (za pomoci učitele), uplatňovat zásady fair play jednání ve hře.
Náplň vyučování
základní spolupráce ve hře
základní organizace utkání – losování, zahájení, počítání skóre, ukončení utkání
vhodné obutí a oblečení pro sportovní hry
průpravné sportovní hry, utkání podle zjednodušených pravidel (minifotbal, minibasketbal, miniházená)
udržet míč pod kontrolou družstva, dopravit míč z obranné poloviny na útočnou a zakončit střelbou, řešit situaci jeden proti jednomu
přihrávka jednoruč a obouruč (vrchní, trčením), přihrávka vnitřním nártem (po zemi, obloukem)
pohyb s míčem a bez míče, zastavení
chytání míče jednoruč a obouruč, tlumení míče vnitřní stranou nohy
vedení míče (driblinkem, nohou)
střelba jednoruč a obouruč na koš, střelba jednoruč ze země na branku, střelba vnitřním nártem na branku (z místa i z pohybu, vyvolenou rukou, nohou)
Plavání
- Vědět, že plavání je jedná z nejzdravějších pohybových činností.
- Pojmenovat základní činnosti (plavecké způsoby) ve vodě.
- Vědět, jaké jsou zásady hygieny a bezpečnosti při plavání a za pomoci učitele a rodičů je uplatňovat.
- Uvědomovat si, že nejnebezpečnější je plavání v neznámé vodě a přeceňování vlastních sil.
- Zvládat jeden plavecký styl, uplavat 100 – 200 m, nebát se vody, reagovat na překážku v cestě (plavce) a dosáhnout břehu z kteréhokoli místa v bazénu.
Náplň vyučování
základní hygiena při plaveckém výcviku
zásady bezpečnosti při plavání a při pohybu v areálu bazénu
nebezpečí při plavání na volné vodě, základní zásady záchrany tonoucího (přivolání pomoci)
průpravná cvičení na suchu (arytmická, achronická, asymetrická cvičení)
průpravná cvičení pro seznámení s vodou, pro orientaci ve vodě a pod vodou, pro osvojení plaveckých dovedností
splývání
dýchání do vody
pády a skoky do vody z nízkých poloh
jeden plavecký způsob (z výběru prsa, znak, kraul)
plavání úseků od 10 m do 100 m
obrátka
Bruslení
Učivo tohoto tematického celku je zařazováno do výuky v případě vhodných podmínek pro bruslení.
- Uvědomovat si zdravotní a kondiční význam pohybu na bruslích.
- Znát zásady bezpečnosti jízdy na bruslích a řídit se jimi (s pomocí učitele, rodičů).
- Samostatně se připravit pro činnosti na ledě (oblečení, obutí).
- Zvládat jízdu vpřed se schopností reagovat na pohyb jiného bruslaře zpomalením, zastavením nebo změnou směru jízdy.
Náplň vyučování
Lyžování
Učivo tohoto tematického celku je zařazováno do výuky v případě vhodných podmínek pro lyžování.
- Uvědomovat si význam pohybu v zimní krajině pro zdraví.
- Znát základní pojmy, smluvené značky, signály, zásady pohybu v zimní horské krajině.
- Znát zásady přivolání pomoci.
- Ošetřit drobná poranění v improvizovaných podmínkách.
- Zvládat základní dovednosti na běžeckých a sjezdových lyžích, které umožní bezpečný pohyb v nenáročném terénu.
- Zvládat jízdu na vleku.
Náplň vyučování
zásady hygieny a bezpečnosti při pohybu na ledě, nebezpečí bruslení na zamrzlé přírodní vodní ploše
vhodné a bezpečné oblečení pro pohyb na ledě
samostatné obutí, oblečení (vzájemná pomoc)
chůze v botách s bruslemi mimo led
vstup na led (s dopomocí)
průpravná cvičení pro osvojení rovnováhy na bruslích – chůze, skluz, dřepy, jízda na jedné brusli, přednožování, zanožování, výskoky snožmo na místě (u opory, bez opory)
jízda vpřed – dvouoporová, jednooporová, bez opory
zastavení (jednostranným, oboustranným přívratem)
zatáčení na obou bruslích
jízda na rychlost do 20 m
jízda na vytrvalost do 400 m
Turistika a pobyt v přírodě
- Vědět, že turistika a pobyt v přírodě je vhodná víkendová a prázdninová činnost.
- Převážně samostatně se připravit na turistickou akci, naplánovat jednoduchou pochodovou trasu, volit oblečení.
- Vhodně se chovat v dopravních prostředcích.
- Zvládat základy jízdy na kole a chování v silničním provozu jako cyklista i chodec.
- Zvládat základní pohyb v mírně náročném terénu (v různém období roku) i se zátěží.
- Orientovat se spodle mapy a buzoly (s pomocí učitele).
- Chovat se ohleduplně k přírodě.
- Zvládat základy stavby a likvidace tábořiště, připravit jednoduchý pokrm a nápoj (s pomocí učitele).
- Ošetřit i větší poranění v improvizovaných podmínkách.
- Spojit turistiku s další pohybovou a poznávací činností a zpracovat o akci jednoduchou dokumentaci.
Náplň vyučování
Doporučený učební plán
vyučovací hodiny týdně
Další osnovy pro 4. třídu
Český jazyk pro 4. třídu
Matematika pro 4. třídu
Hudební výchova pro 4. třídu
Výtvarná výchova pro 4. třídu
Praktické činnosti pro 4. třídu
Cizí jazyk pro 4. třídu
Přírodověda pro 4. třídu
Vlastivěda pro 4. třídu